18 بهمن 1394 - 6:24 شناسه خبر: 3961 نسخه چاپی

مرکبات مازندران نیازمند برندسازی بین‌المللی

مرکبات مازندران نیازمند برندسازی بین‌المللی
به گزارش روابط عمومی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران و به نقل از گسترش صمت ،فهیمه ملک‌محمدی گفت : تولید مرکبات مازندران برای سال ?? رقمی ح ...

به گزارش روابط عمومی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران و به نقل از گسترش صمت ،فهیمه ملک‌محمدی گفت : تولید مرکبات مازندران برای سال ?? رقمی حدود ? تا ?/? میلیون تن پیش‌بینی شده است که تاکنون وضعیت خوبی نسبت به سال گذشته حاصل شده و کشاورزان توانسته‌اند محصولات را با قیمت مناسبی برداشت کنند.

به گفته مسئولان، درحال‌حاضر مقداری از مرکبات استان به بازار عرضه و مقداری هم برای شب عید ذخیره‌سازی شده است.


عرضه تدریجی به بازار 
رییس جهاد کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه پیش‌بینی شده تولید سالانه مرکبات استان مازندران بین ? تا ?/? میلیون تن باشد، می‌گوید: مرکبات و محصولات ذخیره شده آرام‌آرام از نیمه بهمن به بازار تزریق می‌شود به طوری که در اسفند امسال به اوج خواهد رسید. 
دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: ذخیره‌سازی میوه شب عید از اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی بوده و خوشبختانه حدود ??درصد این میوه‌ها درحال حمل به استان‌های مقصد است. پیش‌بینی‌ها و تدابیری که تاکنون در زمینه تنظیم بازار شب عید اندیشیده شده به خوبی انجام شده و جای هیج نگرانی نیست. 
رییس جهاد کشاورزی استان مازندران تصریح می‌کند: استان مازندران حدود ??? هزار هکتار باغ مرکبات شامل انواع نارنگی، پرتقال، لیمو شیرین، گریپ فروت و نارنج دارد. این مرکبات ?? درصد کل نیاز کشور را تامین می‌کند. تاکنون بسیاری استان‌های کشور به غیراز هرمزگان، کرمان و فارس، مرکبات مازندران را برای شب عید خریداری و ذخیره‌سازی کرده‌اند. حیدرپور، با اشاره به کاهش هزینه تولید محصولات کشاورزی بیان می‌کند: با اجرای یک برنامه بلندمدت یا میان‌مدت، در نظر داریم هزینه تولید را با استفاده از فناوری‌های جدید، نتایج تحقیقاتی و کمک کشاورزان (افزایش تولید در واحد سطح) کاهش دهیم. این برنامه با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان انجام می‌شود که امیدواریم با ارتقای بهره‌وری از منابع تولید، هرچه سریع‌تر کاهش هزینه را شاهد باشیم. 
به گفته رییس جهاد کشاورزی استان مازندران، میوه‌هایی که برای شب عید ذخیره شده برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌هاست که اگر قیمت‌ها به صورت نامتعارف افزایش پیدا کرد بتوانیم بازار شب عید را کنترل کنیم. وی تاکید می‌کند: محصولات استان به کشورهای آسیای میانه، عراق و کشورهای همسایه صادر می‌شود. همچنین با ورود هیات‌های خارجی و میزان سفرهای هیات‌های ایرانی و تجاری به سایر کشورها و با توجه به بازار روسیه، تمهیداتی در سطح ملی و نیز استانی در نظر گرفته‌ایم، که بتوانیم بازار خوبی برای صادرات در کشورهای هدف داشته باشیم. حیدرپور اظهار می‌کند: صادرکنندگان با مشکلات خاصی مثل هزینه حمل‌ونقل و ترابری و نبود ناوگان‌هایی که با فناوری روز دنیا بتوانند محصولات رابه سرعت جابه‌جا کنند چون بعضی محصولات مثل میوه و گل باید در مدت زمان کوتاهی به بازار برسد، روبه‌رو هستند. رییس جهاد کشاورزی استان مازندران می‌افزاید: بنابراین برای رفع مشکلات صادرکنندگان، نیازمند تقویت ناوگان حمل‌ونقل و ترابری دریایی، زمینی و هوایی هستیم. البته در این زمینه‌ها اقداماتی در حال انجام است که امیدواریم با سرعت بخشیدن به این زیرساخت‌ها بتوانیم رونقی در توسعه صادرات داشته باشیم.

 


افزایش ?? درصدی تولید مرکبات
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران می‌گوید: پیش‌بینی شده تا پایان امسال بیش از ?میلیون تن مرکبات در باغ‌های استان مازندران تولید شود. ویژگی خاصی که در فصل برداشت مرکبات امسال شاهد بودیم این بود که نسبت به سال گذشته افزایش بیش از ?? درصدی را در تولید داشتیم. 
محمد محمدپور عمران در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: در این زمینه تلاش شده که مدیریت بازار را از طریق صادرات و موضوع تنظیم بازار را توسط جهاد کشاورزی پیگیری کنیم که قیمت‌ها برای کشاورز و باغدار، در بازار قابل دفاع و پشتیبانی باشد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران ادامه می‌دهد: امسال کیفیت مرکبات از نظر اندازه و وزن بسیار خوب و قابل توجه بوده است. عمده صادرات استان از مرز آستارا انجام می‌شود و باید منتظر آمار گمرک باشیم اما با توجه به فضای خاصی که در روسیه به وجود آمد نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری را درحوزه صادرات شاهد بودیم. وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم میزان صادرات استان بهبود پیدا کند، تاکید می‌کند: صادرات مازندران به روس‌ها از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود که در این زمینه بهتر است با روس‌ها از طریق دریا صادرات انجام شود. روس‌ها از لحاظ فرهنگ و رفتار تجاری و پایبندی به قراردادها و اصول کسب و کار نکاتی مد نظر دارند که در این زمینه باید تلاش کنیم تا زبان و رفتار مشترک و رابطه‌ای معقول و مناسب برای همکاری درازمدت با این کشور شکل بگیرد. محمدپور عمران تصریح می‌کند: سال گذشته تعاونی روستایی در زمینه ذخیره‌سازی میوه شب عید، متصدی این امر بود. تفاوتی که امسال در کار وزارت جهاد کشاورزی مشاهده می‌شود این است که به جای ذخیره‌سازی در مبدا و توزیع محصولات در ماه اسفند، از ماه‌های گذشته و درحال‌حاضر سعی کرده که استان‌ها محصولات موردنیاز را به مقصد حمل کنند و به جای اینکه در مازندران ذخیره‌سازی و توزیع شود، تامین در مازندران انجام می‌شود و ذخیره‌سازی در سایر استان‌های مقصد. 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران بیان می‌کند: این اقدامی که گفته شد از جهت اینکه آمادگی برای بازار شب عید داشته باشیم بسیار خوب است اما نیازمند وجود دانش فنی مرکبات در مقصد هستیم، با توجه به اینکه بعضی از استان‌های کشور در این زمینه آن دانش فنی را ندارند، بنابراین اگر این نکته رعایت شود می‌تواند یک مزیت برای استان به شمار بیاید. 
وی ادامه می‌دهد: تامین شدن از لحاظ مالی برای اجرای برنامه ذخیره‌سازی میوه شب عید ضروری است و انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی بتواند شرایط مالی ذخیره‌سازی مرکبات را فراهم کند. در این زمینه توزیع مرکبات نکته مهمی است که اگر شرایط نگهداری و توزیع مناسب نباشد، ممکن است به آن تاثیری که می‌خواهیم بر سر سفره شهروندان در شب عید شاهد باشیم، نرسیم.

 


??? واحد طبقه‌بندی مرکبات
محمد پور عمران با بیان اینکه حدود ??? واحد طبقه‌بندی مرکبات در استان مازندران داریم، می‌افزاید: تعداد محدودی از واحدهای طبقه‌بندی دارای فناوری روز هستند. به عنوان نمونه، استفاده از کارتن‌های مناسب برای نگهداری مرکبات از عواملی است که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر از سبدهای پلاستیکی استفاده می‌شود، این نوع بسته‌بندی‌ها در دنیا شکیل نیست و جزء بسته‌بندی‌های متوسط حساب می‌شود. 
به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران، در بازار روسیه شاهد هستیم که در میدان‌های میوه و تره‌بار، فقط ایران است که از بسته‌بندی پلاستیکی استفاده می‌کند و سایر کشورها بسته‌بندی‌های کارتنی انجام می‌دهند. چون بسته‌بندی کارتنی به شکیل‌تر بودن، نگهداری مناسب‌تر و همچنین نشان(برند)سازی که می‌توانید تبلیغ محصولات را روی آن کارتن انجام دهید، کمک شایانی می‌کند. 
وی اظهار می‌کند: اگر تاجران و صادرکنندگان بتوانند در زمینه بسته‌بندی محصولات از نظر کیفیت، نگهداری، تبلیغات و نشان(برند)سازی تجدید نظر کنند، در نگاه بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذار است. 
محمد پور عمران تاکید می‌کند: از نظر توسعه کشت و باغ میوه و کشت سبزیجات، ایران جزء ?? کشور غنی است اما به نظر می‌رسد که بیشتر تلاش‌ها در زمینه تولید و مصرف داخلی بوده و نگاه‌ها برای امر صادرات کمتر بوده است. در چند سال گذشته برخی از محصولات توانستند جای خود را در بازارهای جهانی باز کنند که درحال‌حاضر کیوی مازندران در کشورهای آسیای‌میانه، ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر طرفدار داشته باشد. 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران می‌گوید: مشکل اصلی در زمینه صادرات تامین مالی نیست بلکه تامین درازمدت و باکیفیت در اندازه‌های بزرگ است. متاسفانه از نظر تامین میوه و سبزی در اندازه بزرگ به طوری که بازرگانان بین‌المللی به راحتی بتوانند اعتماد کنند و قراردادهای بزرگ ببندد، ضعف داریم. 
وی تصریح می‌کند: برای اینکه این ضعف را جبران کنیم دنبال ایجاد پایانه صادراتی میوه و سبزی برای محصولات صادراتی هستیم و درحال‌حاضر پایانه‌ای را در غرب استان راه‌اندازی کردیم. 
محمد پور عمران یادآور می‌شود: پایانه‌ای هم در شرق استان در حال احداث است که می‌تواند سالانه بالای ??? هزار تن میوه را طبقه‌بندی و بسته‌بندی و در پایان صادر کند. همچنین به دنبال ایجاد تاسیساتی در بندر امیرآباد هستیم که بتواند به‌طور مستقیم در کنار اسکله کارهای تکمیلی، بسته‌بندی، بارگیری و ارسال را انجام دهد.

 


نکته پایانی 
به گفته کارشناسان، محصولات استان مازندران به بسیاری از کشورهای آسیای میانه، عراق و کشورهای همسایه صادر می‌شود. حال با توجه به بازار روسیه و رفت و آمد هیات‌های خارجی و سفرهای هیات‌های ایرانی به کشورهای هدف، تمهیداتی در سطح ملی و نیز استانی در نظر گرفته شده که بتوانیم بازار خوبی برای صادرات در کشورهای هدف داشته باشیم.